Ut ur dimman

Senaste tiden har bara flygit förbi, har inte funnits någon tid till något alls. Igår lämnade jag in min uniform, nu är jag inte bankman längre. Jag har någon form av semester i 4 dagar innan jag påbörjar min nya karriär som Platschef och barista på Espressohouse. Känns superkonstigt, större delen av mitt arbetsamma liv har jag spenderat på banken. Nu ska jag göra något helt annat, man är ju lite rädd att inte klara av det, men det var ju likadant när jag fick jobbet för över 3 år sen. Shit bank, det är ju värsta seriöst, hur ska jag klara det...?
Men det gick ju rätt bra så det ska väl det här också göra!

I onsdags for jag med en av mina nya anställda och en tjej från Linköping upp till Espressohouses huvudkontor i Stockholm där vi fick lära oss allt om kaffets ursprung, vad vi serverar våra kunder och självklart hur man sköter espressomaskinen! Fick faktiskt beröm av läraren för mitt livs första försök att göra en espresso - den blev klockren enligt handboken! Vi fick ställa in kvarnen, tampa, rengöra och brygga kaffet, det är verkligen ett hantverk. Svårast av allt var nog att få till det perfekta skummet på mjölken, man ska "bränna sig på kannan och räkna till tre" då vet man att det är bra temperatur! En latte ska serveras 60-65ºC varm med ca 1 cm skum!
Självklart fick vi dricka våra egna kaffekreationer och det är ju alltid sådär när man har gjort något själv, det smakar ju alltid liiite bättre;) Men oj vad kaffe det blev den dagen!

Längtar som bara den att få stå bakom maskinen och öva på alla kreationer, för att inte tala om Latte Art! Jag ska göra fränaste!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback