Take care of your kissemurra - Boost your defence

Fick frågan idag av min kollega hur jag gör för att aldrig bli sjuk. Och det är sant, jag är aldrig sjuk!
Jag har ett visst levende som jag tror har mycket med saken att göra. Men en liten fusklista kan jag allt dela med mig av:

VITAMINER!
Knaprar c-vitamin så fort jag känner mig minsta krasslig, dubblar dosen som står på förpackningen om jag får halsont. Bäst med tuggtabletter, ska man ta brus får man ju dricka typ 3 liter!

Järn!
Speciellt tjejer behöver det med tanke på hur mycket vi tappar under mensen, utan järn blir vi trötta o hängiga. Jag äter Mitt Val Vegetarian från Apoteket som ger 100% av dagsbeovet plus andra viktiga saker som är svårt att få i sig vid vegetarisk kost, som te.x. B12.
Viktigt! Ta alltid vitamintabletter på kvällen, annars finns risken att morgonkaffets koffein hindrar kroppen från att ta upp vitaminerna, det blockerar nästan helt upptaget av järn! Kaffe på maten är alltså ingen höjdare ur näringssynpunkt, vänta en timme eller två med kaffet så kroppen kan tillgodose sig så mycket nyttigheter som möjligt!

Antidioxanter!
Bra mot inflammationer och infektioner, en klassiker är tranbärsjuice mot urinvägsinfektion. Det är ju surt och behåller sin sura egenskap i kroppen, så när det går ut i kisset så rensar man systemet kan man säga! Har aldrig haft det själv men jag dricker i förebyggande syfte.
Tranbär/granatäpplejuice är jättebra, byt ut läsken mot en flaska tranbärssaft till fredagsmyset, så kan man ju nästan säga att man är nyttig till på köpet!

Ekologiskt!
Studier har visat att frukt och grönt som besprutas tappar mycket av sina nyttigheter, äter man ekologiskt får man i sig mycket mer av det goda! Tänk lite som att tanka bilen med bensin som är blandat med bajs, det funkar säkert, men hur fräscht är det och hur bra kommer bilen må? Bättre o ta ren bensin så slipper man verkstadskostnader där man får skämmas för att man har bajs i motorn!

Vego!
Jag äter mejeri-och äggprodukter, är alltså inte vegan. Dessutom äter jag en liiiten del fisk, typ 1-2 ggr i månaden. Kött innehåller en hel del bakterier som man som köttätare är van vid men som en vegetarian skulle bli jättesjuk av att få i sig (been there, done that), alltså ser min magflora väldigt annorlunda ut, en stor del av immunförsvaret sitter ju i magen så jag tror att det hjälpt mig. Jag äter väldigt mycket grönsaker, spenat, bönor, nötter, you name it, i stort sett aldrig snabbmat. Dra ner på köttet och prova lite nya saker så magen får i sig mer fibrer och andra sorters proteiner, bra för både kropp och miljö!

Sen är jag ju ute med Zion, tränar och håller igång, dricker inte mycket alkohol - har druckit typ 2 glas vin iår, kan ha något att göra med Nyår;) Kör någon riktig kalasfylla nån gång per år - nyår var ett bra exempel där igen. Men annas när det är fest håller jag mig till lite vin, kanske någon drink, och festerna håller jag igen på.




Min favvosaft, den och Blåa Bär från samma musteri!
Åker man till Gustavs syster så ligger musteriet på vägen såg jag sist vi åkte, måste svänga förbi gårdsbutiken och storhandla nästa gång! Närproducerat och supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback