Fabulouse fastfood by Evelina

Quorn-och grönsakspytt med rödvinssås


Det här är så simpelt, och så gott!

Man steker helt sonika sånt man tycker om, för mig blev det champinjoner, paprika, squash, vitlök, rödlök tillsammans med quornbutar som jag tinat innan de gick i pannan. Steker alltid i en blandning av riktigt smör, inge margarinskit här inte, och en skvätt olivolja. Kryddade med rosépeppar, vartpeppar, salt, timjan, rosmarin och lite oregano, slot på en skvätt vitt vin så att smakerna skulle utveckla sig lite.

Rösvinsåssen gjorde jag på nån dl gammalt rödvin som jag inte förmått mig att dricka upp, hade ner det i en kastrull med lite svampbuljong, timjan och svartpeppar, lät det koka häftigt tills det var reducerat till typen tredjedel, då slog jag på grädde, vispgrädde ska det vara inget lowfat behandlat tillsats matlagningsskit. Äkta vara ska det vara! Kokade upp det och slog i en liten klick smör, lät puttra en stund så att det tjocka ihop sig lite. Kolla färgen bara, helt lila! Tog nog max en kvart att göra, massa härliga färger och tillsammans med lite krämig avokado och härliga ekologiska tomater, toppat med lite smulad äkta Fetaosst - vilken succé! 

Massa proteinger, vitaminer, fibrer och fett, perfekt Gi/Lchf-mat om ni frågar mig!
Schnyggt med alla färger så varför inte till en trevlig middagsbjudning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback