Be picky

Jag fick en jättebra bok av Frida för ett tag sen, Handbok för den kräsne Konsumenten. Däri finns det listat massa e-ämnen, vad de betyder och vad de gör i kroppen typ. Gemensamt för nästan alla som är listade i boken är att de är hälsovådliga för oss, visst i stora mängder men många äter massa e-ämnen varje dag så det blir ju en del man får i sig.

Jag äter väldigt lite halvfabrikat och sånt, där brukar ju de flesta bovarna gömma sig. Om jag ska köpa något brukar jag kolla innehållsförteckningen, fler än fyra E-ämnen så ratar jag den. En gång skulle jag köpa skagenröra, grundrecept på det är typ räkor, dill, majonäs, creme fraisch och rom, den här färdiga varianten innehöll TOLV olika E-ämnen! Jesus.

E-ämnen är oftast syntetiska ämnen som man tillsätter i maten av olika anledningar, det kan vara surhetsreglerare, smakförstärkare, förtjockningsmedel (vad hände med redning liksom?), färgämnen, konserveringsmedel och sötningsmedel... you name it.

Personer med allergier, kroniska sjukdomar och liknande är extra mottagliga för dessa skadliga ämnen så att titta över sin kost och laga mer själv från grunden kan vara en bra idé för att lindra symptomen!

Lider man ofta av huvudvärk kan det ha med glutamaterna i maten att göra, smakförstärkarna. Produkter med nummer E620-E635 är bra att undvika, jag läser innantill några av reaktionerna som kan uppkomma av för högt intag av dessa: ADHD-liknande syptom hos barn, ätstörningar, fetma, fosterskador, hjärnskador, inlärnings-och minnessvårigheter, hormonstörningar, förhöjt blodsocker, aggressiner, leverskador... o såhär fortsätter det.
Har man ett levende där man köper hem färdigmat som värms i micron, käkar ute, mumsar chips och dricker fun light så ligger man ju lite mer illa till än om man kollar över vad det egentligen är man plockar ner i kundvagnen!

Vi har ju bara en kropp så det är ju onödigt att slita den allt för hårt, det skulle vara som med cigaretterna, en stor lapp på framsidan, innehåller glutamat, glutamat kan orsaka blablabla. Ni vet. Det ska jag skriva till riksdagen om!






läs mer på
www.utbildningscenter.se




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback