Tankar om värderingar

Nu runt valhetsen är det väl dags för ett politiskt uttalande, ur 11h STV: Ja nu har vi haft en partiledardebatt, nu ska vi se vad en idiot har att säga om saken!

Jag lovar jag ska inte vara nån som propagerar för vad man ska rösta på, det viktigaste är att man röstar!

Jag har iaf några grundvärderingar som gör att jag väljer MP i riksdagsvalet.
Nu är det säkert flera som tänker att jag är en jävla tönt i lusekofta som inte vet något om politik, att MP bara är ett hippieparti som man faktiskt inte röstar på om man är seriös. Jo men nu är det så att så var det kanske förr, jag tänkte så också, men då var jag inte alls insatt, jag visste inte själv vad jag ansåg vara viktigt.

För mig är människorna som ska representera mig och mina åsikter så otroligt viktigt, jag skulle inte vilja att en person som Mona Sahlin eller Lars Ohly skulle företräda mig. Wetterstrand och hennes efterträdare Fridolin är personer jag respekterar, man kelar inte med folk, det är rakt på sak. Okej jag förstår att Wetterstrand kan uppfattas lite konstig, men det har att göra med att hon inte försöker ställa sig in hos folk, hon förklarar sin politik och varför den är som den är, sen låter hon dig avgöra om du håller med, hon säljer inte på den. Att hon är den politikern med högst IQ i hela svängen säger ju en hel del det med. Fridolin har varit aktiv inom MP hur länge som helst, han är ung och vet vad han vill, jag känner ett förtroende för honom, han är mer som mig än vad någon annan partiledare är.

Mat och miljö är ju självklart min tyngsta anledning till att välja MP, jag har själv haft funderingar kring hur man ska förbättra saker i den aspekten. Bland annat har jag funderat på hur man skulle kunna göra om momsen för livsmedel, istället för en och samma ska man ha klassindelningar med olika momssatser. Det gör det billigare för konsumenten att välja närodlad, nyttig och klimatsmart mat, vanliga livsmedel behåller sina priser och de mer exotiska som (det helt idiotiska) inflygna sockerärtorna från Kenya(ja man flyger små gröna grejjer från Afrika för att vi ska kunna göra lite fint på tallriken) får en högre beskattning. Som konsument ska man lätt se vilken klass ett livsmedel tillhör och kan då göra medvetna val! MP har föreslagit en ändring av beskattningen på mat, oppositionen kallar det för kött-skatt för att skrämma mindre vetande, det handlar inte om att höja priset på kött utan om att beskatta sån mat som påverkar miljön negativt lite hårdare. Inget konstigt med det, så är det ju i resten av samhället. Man ger ju tillomed skattepengar till folk som väljer en miljöbil, men jag som inte kommer köpa någon bil på de närmsta åren, jag får vara med och betala för det, men själv får jag ingen skattelättnad för att jag är vegetarian. Vi har ju åtgärder idag som utsläppsrättigheter, högre skatter på miljöfarliga ämnen, lägre skatter om du väljer miljövänligare alternativ, så det är väl helt självklart att det också ska innefatta maten? Det är ju något som vi alla använder oss utav.
En annan sak MP vill genomföra, som är så himla simpelt att jag inte förstår varför man inte gjort det tidigare: förbjuda burhöns! Jag köper inget annat än "frigående ägg", okej de kanske kostar några ören mer per ägg, men ägg är fortfarande ett superbilligt livsmedel i förhållande till näringsvärde.

I mitt jobb följer jag ju världsekonomin varje dag, jag är inte superinsatt men jag vet hur mycket fungerar, jag vill absolut inte införa Euro i Sverige och jag tycker att storebror EU har lite för mycket makt. Vi har ett fungerande system i Sverige vad gäller alkohol och liknande, men EU kan tvinga oss till att upphäva det. Det tycker jag är fel. Sen om vi nu skulle gå över till Euro, ja då skulle våra skattepengar användas nere i Grekland nu. Jag vill inte vara en plånbok åt länder som inte kunnat sköta sin egen välfärd. Vi är givmilda som det är i Sverige, vi tar in invandrare som inte är välkomna någon annan stans, vi ger dem bidrag och hjälp med att starta upp liv här, vi hjälper dem att få hit sina anhöriga. Vi får i åtgäld ny kompetens och arbetskraft, vi måste bara bli bättre på att ta hand om det, för just nu sitter många civilingenjörer och kör buss, det är sånt otroligt slöseri med kompetens! Här får vi något tillbaka, ska vår ekonomi slås ihop med de skakiga EMU-länderna så ska vi stötta upp deras ekonomi eftersom de inte har ett lika bra välfärdssystem som vi, vad får vi tillbaka?

Djur ligger mig varmt om hjärtat, i Sverige har vi betydligt bättre djurlagar än i övriga världen, men bara för det kan man ju inte påstå att alla djur har det bra. Att jag valt att bli vegetarian ligger främst i att jag inte kan rättfärdiga att äta något som "odlats upp" under hemska förhållanden för att jag ska få något smarrigt på tallriken. Det finns ju annat att äta, så varför ska jag köpa industikött? Hade jag bott på en liten gård där jag kunde gett en gris ett bra levende skulle jag inte ha något emot att äta köttet. Vi är fortfarande toppkonsumenter och det är fullt naturligt för oss att äta kött, när jag jobbade i Italien hade familjen tre kor och födde varje år upp en kalv som de senare slaktade och levde på resten av året. Kalven hade det lika bra som vilken familjehund som helst när den var i livet.
Jag vill se bättre och hårdare krav på köttindustrin, djurhållning och liknande, vilket MP förespråkar. Men de förespråkar även att det ska bli förbjudet med djursex och framställandet av djurporr. Jo det är ju tyvärr så, att det enda som är förbjudet idag är djurplågeri, om någon våldtar en hund måste det bevisas att hunden tagit skada av övergreppet, och tyvärr har väldigt få åkt dit eftersom man inte kunnat bevisa att djuren farit illa. Helt stört.

Energipolitik är en viktig stöttepelare i ett modernt samhälle, jag vill att vi utvecklar vindkraften, lägger pengar på forskning av nya sätt att utvinna förnyelsebar energi. Så att vi succsessivt kan ta oss bort från kärnkraften. Vi har som sagt många civilinjengörer som sitter och kör buss, ta rätt på deras kompetens och sätt dem på att ta fram nya lösningar för en stimulerande utveckling av Sveriges infrastruktur, anpassat till det alltmer påträngande miljöhotet.
Själv betalar jag lite extra för varje kwh jag använder för att få uteslutande vindkraft.

Ni som orkat läsa så här långt - grattis!

Mina sista ord går till något som vi ser varje dag i media, den totala cirkusen kring sjuka, arbetslösa och andra socialt utsatta i samhället. Jag tycker att reglerna ska vara tuffa, men det ska också vara stimulerande, jag vill inte bli tvingad till massa konstigheter eftersom det är så rutinen ser ut. Arbetsförmedlingen ska finnas kvar, men dörrarna ska öppnas för privata förmedlingar, om ett företag med vinstintresse sätter sig in i det hela ger bara det i sig fler jobb, varje förmedling har ett gäng anställda, varje anställd har färre jobbsökande att arbeta med och kan ge varje individ den coachning och hjälp som behövs. Vem fan får hjälp av sin handledare på AF? Hur skulle min handledare kunna fixa jobb åt mig när han inte vet mer om mig än vad som står i mitt CV, och hur skulle han kunna hålla koll på min kompetens när han har 200andra att hålla rätt på? Jag vet att han inte kan hjälpa mig, han säger bara åt mig att jag ska maila in mina sökta jobb varje vecka. Klart att man inte får något förtroende och inte känner att man kan be om hjälp.
Sjuka ska inte tvingas söka arbete om de har läkarintyg på att de inte är kapabla till det, men försäkringskassan ska erbjuda praktiktjänster, seminarium och liknande där personer som på grund av sjukdom stått utanför arbetsmarknaden en längre tid kan på egna villkor testa på arbetslivet. Min mamma är sjukpensionär, klart som fan att hon inte skulle klara av sitt gamla jobb i vården, men kanske något lättare jobb nån timme i veckan, det skulle stärka hennes självkänsla. Men en sån möjlighet finns inte, skulle hon prova på något skulle hon bli av med sitt bidrag direkt. Och det är det ju inte värt, för tänk om hon jobbar nån månad men sen blir värre i leder och muskler och inte kan jobba alls, ska hon gå igenom cirkusen igen?
Personer med psykiska problem, främst unga ska få bättre hjälp och vård, jag har själv suttit i sitsen där jag gått på antidepressiva, jag har folk i min närhet som haft anorexi och så djupa depressioner att de varit nära döden. Men först när de kom så långt fick de hjälp, vilket har gjort att de fått djupare ärr och en ännu längre väg tillbaka än om de snappats upp i tid.
Vi behöver lägga pengar på människan. Men på rätt sätt, tanken med att tvinga ut fuskarna genom de nya reglerna var kanske från början bra men utfördes rent åt helvete. Rusta upp hela arbetsförmedlingscirkusen så har vi redan några fuskare som kommer ut i arbete och inser att det är roligare att ha ett jobb och 15000 i månaden än att spela wow hela dagarna och ha 5000.

Nej nu orkar jag inte skriva mer!

Ja, gör ert val nu, vad är viktigt för er? Läs på de olika partiernas hemsidor, det går ofta att hitta lätteöverskådligt vad man har för ideologi. Men se till att ni röstar på något som ni känner det här är viktigt! Rösta och var med och påverka.

Lite länkar:

Miljöpartiet
Aftonbladets valguide
SvD's Valkompass 2010
Partiernas vallöften från SvD
Glöm inte att vara kritisk, guider, kompasser, löften, politik är en lobbyverksamhet, man måste fylla ut med populärmusik för att locka den stora massan, partier som SD har lagt sitt partiprogram så spritt som möjligt för att så många som möjligt ska hålla med dem. Men i slutändan handlar deras grundpolitik om ett islamförakt. Jag vet att även om jag röstar på MP så kommer inte Sverige att bli bättre och allt de vill införa kommer inte ske över en natt, men med min röst ger jag dem en chans att få driva sina frågor i riksdagen, och förhoppningsvis finns det politiker från andra partier som är villiga att samarbeta.

Peace out!

Kommentarer
Postat av: carro

du borde bli politiker, jag skulle lätt rösta på dig ;D

2010-09-18 @ 19:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback