Evelina - politisk skribent

Efter valvakan igår kände jag mig engagerad, jävligt trött men engagerad! Jag bara spydde ur mig kommentarer om det ena eller andra.
Ska nog till att skriva en avhandling på årets riksdagsval! Haha!
Eller iaf skriva en politik for dummies, efetrsom jag vet att många knappt vet hur saker och ting fungerar.

På Fb lyder min status:

Det är efter en sån här punkt i svensk historia där vi kan välja att visa vilket föregångsland vi är, att ta sitt ansvar mot de 94% väljare som inte valde in ett främlingsfientligt parti i vår mordena riksdag. Nu är det upp till politikerna att komma ur sandlådan och jobba för ett bättre Sverige, oavsett hur visonen om ett sådant ser ut.

Och vad jag menar är att nu har vi gått samma tragiska väg tillmötes som många andra Europeiska länder, men jag tror och hoppas att vi har en starkare regering här än i andra länder, okej nu sitter vi i den beklämda sitsen att vi har en minoritetsregering. På svenska för den som inte är insatt betyder det att de som "vunnit" inte ens fått hälften av rösterna, men genom samarbete utgör det största blocket och får flest mandat (= rösträtt i riksdagen typ).
Problemet med en minoritetsregering är att det blir svårare att få igenom sina förslag, om man sitter på majoriteten av rösterna räcker det med att sina egna som har samma politiska åsikter håller med och röstar ja. Nu sitter vi i en sån sits där regeringen vill ha in tex en ny lag, men det röda blocket gillar inte det för det går emot deras politik, då sitter vi i en sits där ett neutralt parti som SD avgör, dvs. vågmästarrollen. Och för att få dem att rösta med regeringen så måste man lobba, och det betyder att de kommer att vilja ha något i utbyte för att de ska rösta ja till regeringsförslaget. Och där har vi roten till allt det onda, SD har tre starka åsikter, om man börjar förhandla med dem så är det ju ingen tvekan om vad de kommer att kräva i utbyte. Jimmie Åkesson sa själv i SVT-studion att han inte tänker svika sina väljare, utan kommer att driva sina kärnfrågor, där vi bland annat återfinner ett islamförakt.

MP håller fast vid att de ska följa den röd-gröna politiken, men jag hoppas att Reinfeldt kan se MP's politik som fördelaktig och sträcka ut en hand till dem. Det handlar ju ändå om att bevara Sverige. Om vi har en regering som konsekvent motarbetar SD i 4 år till priset av att den politiska utvecklingen stannar av, då kan ju inte de röda sitta och gotta sig åt att de får tillbaka makten, Sveriges välfärd och utveckling hänger ju på det här. Vi kan ju inte låta Sverige förfalla i 4 år för att borgarna ska förlora makten nästa år. Och varför ska de förlora? För att de står upp för sina väljare, även för det andra blockets väljare och inte låter SD göra slag i saken med sitt islamförakt. Skulle de sammarbeta med SD skulle det användas emot dem till nästa val, regeringen sitter i en rävsax.

Men som sagt, jag tror och jag hoppas att vi är bättre än så. Att vi är ett föregångsland där vi inte förbjuder kvinnor att bära burka som i Frankrike eller förbjuder minareter(tornen som böneutropen kommer ifrån när muslimerna ska be) som man gjort i Österrike. Ja Europa var en gång en kristen världsdel, men vad spelar det för roll om det kommer folk av en annan religion hit? Visst finns det extrimister som begår hedersmord, men kommer ni ihåg Knutby? Varför vill man inte rensa ut våra egna extrimister? De kristna sekterna? De kanske inte är fullt lika våldsamma, men extrimister. Och det är ju det man är rädd för.

Jag tror att det har varit ett stort misstag att inte släppa in SD i debattrummet med de andra partierna. De har blivit erbjudna men tackat nej, så de kan fortsätta med sin klagan om hur de särbehandlas i samhället. Ja men om det är så hemskt att bli särbehandlade, tänk då på hur ivandrarna har det, och hur de skulle få det om er politik gick igenom! En annan anledning till att de inte gett sig in i debatten är att de skulle göra sig till åtlöje med sin okunskap. Folk skulle se att de faktiskt inte har nån koll. Nu har inte folk fått se det utan tänker, ja men SD de har ju jättevettiga saker att säga, men ingen vill lyssna, åh så hemskt, dom ska jag misann rösta på så de får göra sin röst hörd i riksdagen! Skulle SD's väljare bestå av något annat än urkorkade män som tror att de är på fotboll när de är på valvaka, ja ni som såg minns väl med förskräckelse "Jimmie Åkesson shalala, Jimmie Åkesson Shaalalalalaaa", så otoligt pinsamt, så kanske man kunde förvänta sig mer från partiet.

Jag vill inte ge SD mer utrymme och uppmärksamhet än de redan får, men det är så otroligt upprörande och kräkframkalllande att människor röstar på några exentriska muppar som tror att Sverige kommer att bli ett bättre land för att vi slänger ut invandrare och drar ner på asyl, muppar som tror att dessa människor på något magiskt sätt kommer att klara sig ändå. Jag kan berätta för de som inte vet, om en människa flyr från ett krig men inte har någonstans att ta vägen och tvingas tillbaka till kriget så finns en överhängande risk att människan i fråga dör. DÖR.
Dessa exentriska muppar vet heller inget om ekonomi, hur skulle Sverige se ut efter deras budget?

Nej nu har jag faktiskt en hund som måste ut och kissa. En SD-fri politisk krönika kommer senare!

Kommentarer
Postat av: Vickan

Fan va imoponerad jag är. Duktig du e på att skriva.

2010-09-20 @ 20:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback