Evelina lagar klimatsmart!

Var och storhandlade på Willys i ingelsta igår, cyklade fram och tillbaka, kändes nästan som på semestern igen med den tunga packningen! Laddade upp väskorna till sprickningsgränsen innan vi begav oss hem, jag älskar verkligen att ha ett dunderfyllt kylskåp!

Idag har jag gått upp extra tidigt, för att göra vadå kan man undra, jo - laga soppa! En hederlig höstfavorit! Svenska rotfrukter är hur billigt som helst nu, närproducerat och nyttigt, så jag har rört ihop vatten, grönsaksbuljong, kålrot, potatis, morötter, jordselleri, stjälkselleri och lök i vår allra största kastrull! Kryddat med lite extra svartpeppar och lite torkade grytörter, nu står det och puttrar på spisen och doftar höst!
Skulle tro att hela soppan gick på 20-25kr, och då är det kanske 5-7 portioner, ska nog ta och baka något gott bröd till sen ikväll och äta alldeles nybakt med en skiva ost. Mm, höstmys!

Rotfrukter är underbart, så mycket smak! Jag brukar hacka upp och varva med timjan, salt, peppar, vitlök och olivolja, sen baka dem i ugnen, hur bra som helst! Billigt, klimatsmart och gott!

Ett annat tips är att köpa höstäpplen, gör egen äppelmos, baka äpplekaka och frys in, köp närodlat eller av någon du känner med äpplen på tomten.

Var klimatsmart du med, det är det nya svarta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback