Dagens vintips!

 

Blir nog en återkommare det här, hobbysomalier sommelier som man är! Haha! Igår gjorde jag en härlig middag på ungsbakade morötter och potatis, kryddat med herbs de provance, citronpeppar och salt, gnuggat i olja såklart. En varm sallad med smör- och balsamvinägerstekt squash, grön paprika, lök och avokado, fuskade lite med kryddningen och använde färdig kryddmix i form av italiensk salladskrydda, det är klockrent att steka upp grönsaker i! Brukar ibland använda vinegretten jag gör med det till att steka i, blir lite rökig smak av balsamvinägern. Hade ingen vanlig laxfilée hemma så använde mig av laxburgare jag köpt på Willys, jättebra, rent laxkött, salmon salar, inget annat, nermalt och format till en burgare. Smörstekte det med sesamfrön, chiliflingor, salt och peppar. Går ju att göra desamma med en filé, vänd filén i lite ägg och panera med fröna! Blir en underbart nötig smak! Som sås använde jag arlas creme fraische med smak av Karl-Johan, Timjan och Citron. Riktigt lyckat!

Jättebra och hyffsad billig lyxrätt om ni frågar mig, man kan ju använda fler rotfrukter men nu hade jag bara dessa hemma, salladen kan man ju variera som man vill men jag tycker om att ha olika texturer i maten, mjukt och krämigt från avokadon, krispigt från paprikan och något mitt i mellan som fyller ut lite i form av squashen.

 

SÅ! Till vinet! Nr 2930 på systembolaget, lite skön sötma, smakar sommar och semester, jag fick genast minnen från Budapest när jag drack det! En aning bitter ton i det men inte så att det stör, ska nog drickas riktigt kallt, för 69kr är det ett schysst vin att ha hemma för att bjuda på när man får oväntat besök eller som mitt-i-veckan vin! Skruvkork är ju bra om man vill spara lite till senare men det håller nog inte för länge efter öppning. Passar nog bra till riktigt mörk choklad.

 

 

Åhh älskade Budapest, kanske ses vi nästa sommar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback