Höstlig vegosvampgryta!

Gjorde en variant av en av mina favoriträtter igår. Skulle ha haft lite mer svamp i grytan, men fick inte tag i något annat än champinjoner, annars brukar det gå att köpa kantareller på salutorget på lördagar och lite andra svampar uppe på det lilla torget mellan Domino och Linden alla dagar utom söndagar, men jag deppa inte ihop för det utan gjorde det bästa jag kunde!

Tog min stora älskade panna från Ikea, fan den är nog den bästa investering jag gjort haha, nästan lika stor som en wokpanna och i nonstick så man kan göra gräddiga såser som inte bränner fast! Jaja, vart var jag? Jo, lite god olivolja i botten, just nu kör jag änglamarks ekologiska, har både spansk och italiensk, sån tönt är jag haha.
Hackade upp en grön paprika, typ 7 cm squash, ½ gul lök, 5-8 soltorkade tomater, skivade ner en halv vitlök solo(sån stor som inte är klyftor, mycket godare än vanlig), tinade en påse Quorn Strimlor (bästa köttsubstitutet, har bjudit köttätare på det och de har inte ens märkt att det varit vegetariskt haha) och rörde ner bland grönsakerna.
Här hade jag också tänkt röra ner lite förvällda och smörstekta kantareller eller annan svamp men eftersom jag inte fick tag i något fick det bli vanliga champinoner som jag bara vände ner råa. I skivor alltså! Lät allt få lite färg innan jag slog på en buljong jag gjort på 2-3dl vatten, ½ svampbuljongtärning, rosépeppar, timjan, rosmarin och oregano. När det reducerats lite med grönsakerna så slog jag på 1-2dl vitt vin, jag vet inte hur mycket jag tog, bara höftar lite ni vet, man ska ju inte vara för strikt i sin matlagning, lev lite vettja! Ytterligare en stund på spisen för att reduceras, hällde på lite svartpeppar. Jag älskar svartpeppar! Sen för att få en krämighet hade jag ner kanske 2dl creme fraishe, spädde med lite mjölk och lät det koka tills jag fick den tjockleken på såsen som jag eftersökte. Då rörde jag ner lite babyspenat och några skivor röd paprika för att få lite roligare färg!

Gustav tog lite spagetti till, funkar lika bra med potatis, eller som jag gör bara en sallad. Gör man såsen lite tjockare kan man äta den i ett tortillabröd.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback