Spelt is the shit!

Eller dinkel som det populärt kallas!

Köpte speltknäcke från pyramidbageriet igår när vi var och handlade, och fy faaan vad gott! Smakar verkligen som nån har stått vid en stor stenugn och bakat brödet, det är jättetunt och knaprigt, dessutom sådär härligt knögligt så att det får sån härligt genuin känsla! Kostar ju lite mer än vanligt knäcke om man säger så men det kan det vara värt! runt 42kr betalade jag för en stor rund förpackning med kanske 5 bröd i.


På bageriets hemsida finns denna text om brödet:



Ett bröd med djupa rötter i historien, bakat på våra äldsta sädesslag, spelt och korn. Spelt, som också kallas dinkel, odlades i Norden redan på stenåldern. Det innehåller mycket mineraler och proteiner och ger en djup och god smak.

Innehåll: Spelt-/dinkel, kornmjöl- och fullkornsrågmjöl, vatten, jäst och salt.

Spelt är rikt på mineraler och proteiner.

Klicka på bilden för att komma till bageriets hemsida!

Dessutom är ju speltmjöl bättre ur gi-synvinkel!

Jag är lite halvt tokig i dinkel, köper dinkelpuffar och bakar dinkelmjöl, men jag älskar det verkligen, det har en speciell arom, sen blir bröd och sånt ganska kompakt så man blir hur mätt som helst av en liten fralla! Brukar blanda ut med lite vetemjöl special som gör brödet lite fluffigare och med lite råg eller grahamsmjöl, sen har jag pumpakärnor och solrosfrön i så blir det extra mumma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback