The Evelina method!

Okej denna vecka kommer min matsedel vara baserad enligt följande:

Frukost: Samma varje dag, 2 stekta ägg, 1 avokado, en bit ost, en matsked majonäs, kaffe.

Mycket naturliga fetter som ger en bra mättnad och gott om energi fram till lunch, mycket protein, kalcium och koffein såklart. Frukosten bränner man i stort sett alltid, om man inte äter värsta english breakfast och ligger i koma på soffan resten av dagen, så se till att äta ordentligt så du inte hinner bli hungrig till lunchen. Det är ingen skröna att frukosten är dagens viktigaste mål. Du har legat i fasta under natten, rebootat kroppen, du behöver återhämtning och energipåfyllning! Absolut förbjudet är att mjukt bröd, flingor, socker, sötade livsmedel som fruktyoghurt etc. Vill du ha en macka ta finn crisp, dinkelknäcke, eller wasa sport. Fibrer och lite kolhydratsinnehåll. Jag äter bara det om äggen skulle vara slut eller om jag har bråttom så jag inte hinner ha ihop en riktig frukosttallrik. Fyll upp med grönsaker för mer mättnadskänsla, gröna grönsaker är det bästa, minst socker i!


Lunch: Varierar från dag till dag men alltid med en proteinshake, jag fyller magen med grön paprika, 2-3 quornfiléer eller annan proteinkälla

Nu är ju jag vegetarian men äter ibland fisk, så jag äter olika sorters quorn eller sojaprodukter, inga onödiga slaggprodukter, nyttigt och fettsnålt så man kan klicka på en matsked Creme Bonjour eller nåt sånt för att fetta upp det lite. Ibland blir det tonfisk eller nån laxbit från kvällen innan. Jag väljer att ta en lättare lunch eftersom jag ändå bara har 45min ledigt, jag äter själv och behöver bara äta för att inte vara hungrig på jobbet. Man behöver ju inte direkt njuta av lunchen. Det vill jag hällre göra på kvällen med Gustav. Annars om man ska vara mer effektiv kan man köra proteinshaken till kvällsmat istället, då ska man ju bara sova efteråt och kroppen gör inte av med lika mycket energi. Om man hällre vill äta kött så är det samma sak, ha en stekt kotlett eller en kycklingfile med en klick creme fraishe på till shaken, lite färska grösaker för att få något fräscht att knapra på!

Mellanmål: Kaffe/morot/knäckebröd

Om man har dålig karaktär är mellanmålet räddaren i nöden:) Man börjar ju bli lite sugen framåt eftermiddan och det är några timmar kvar tills man får sitta vid middagsbordet. Jag lurar magen ofta med kaffe, jag blir "mätt" på det och får lite ny energi, men ibland suger det verkligen i magen, då kan en morot vara bra, den är ju knaprig, fräsch och lite söt. En wasa sport med lite färskost kan ju också vara gott att få i sig, fibrer som hjälper magen, knaprigt och tar udden av hungern.


Kvällsmat: Alltid grönsaker, olika former av protein och fett

Jag gör ljummen sallad, tycker att det är mer mättande. Blandar vanlig sallad, gurka, tomater med lite stekt squash, vitlök, champignoner... whatever finns hemma! Har ofta i avokado för att fetta upp det hela, nån form av ost till, sen gör jag en vanlig maträtt som t.ex. spaghetti och färssås men jag stryker spaghettin, den får Gustav äta själv!
Grönsaker fyller magen, de tar tid för magen att bryta ner, man får i sig fibrer och massa nyttigheter, jag älskar grönsaker! Ost ger lite extra fett, kalcium och mumma! Och maten jag tar till är proteinkällan, lax, soja eller quorn i nån form, ibland en omelett, gör lite extra och har till lunch dagen efter.
Vill man inte ha en sallad utan mer bastant mat kan man slänga ihop en broccoligratäng med ostsås!



Ha fantasi, men tänk på att få i dig protein, fett, fibrer och kalcium! Carbs är banned! Ingen potatis, pasta, kaka på kaffet, inget ris, bröd, socker, whatever!

Om du är en sån som åker dit på att du är trött efter jobbet och inte vet vad du ska laga och faller i take-out träsket, sätt dig ner och skriv en matsedel, åk och storhandla så allt finns hemma, sen när du kommer hem efter jobbet så sitter listan på kylen, ja juste, idag ska jag göra kotletter med timjan och creme fraishe!
Man kan ju alltid ha lite färdighackade grönsaker i pytslar i kylen, bara att röra ihop det man är sugen på sen så slipper man tänka att det är jobbigt att laga mat.

Sen blir jag totalt ursinnig på migsjälv när jag är mätt men tar lite till bara för att det är gott! Gaah, totalt förbjudet. Även om du inte är riktigt mätt men har ätit en normal portion så ge fan i att ta mer! Det tar ett tag för magen att förstå att den är full, äter vi mer än vi behöver så töjs magsäcken, och vi måste äta mer för att bli mätta, om vi är konsekventa med lite mindre portioner så krymper även magsäcken. Och tänk på att allt du äter extra sätter sig bara som lovehandles. Är det värt det eller? Det är ju fan skitjobbigt att gå ner i vikt, varför motarbeta sig själv?



Min peronliga hemlighet till min lyckade viktnedgång är karaktär, jag vågar säga nej till mig själv, jag belönar mig inte med en bulle, vad är det för belöning? Det är ju bara skitjobbigt att få bort den sen! Jag tar en dag i taget, jag har ett mål där borta i horisonten men jag vet att vägen dit är tuff, man kan inte tänka: jag ska aldrig mer äta något onyttigt, jag ska bara äta sallad! Funkar inte. Men jag är min egen chef och en jävligt hård sådan, jag skäller på mig själv när jag legat och fettat i mig massa onyttigheter, ger mig dåligt samvete och när jag tränar och äter rätt så peppar jag mig själv, belönar mig med nya träningsprylar, mindre kläder, sovmorgon.

Nu är mitt nya mål 60kg och en rippad mage. Men det är jävligt tung väg att gå, men vafan jag har gått ner 15 kg, då ska jag väl klara lite till? Men det är ju den första och sista biten som är den tuffaste, att komma igång och att inte sluta när målet är så nära. Hela tiden har jag haft delmål på nåt kg hit eller dit. 65kg var mitt huvudmål tidigare. Men nu har jag varit där, gått upp lite nu över sommaren och är redo för en ny utmaning. 5 veckor cykling, följt av inskrivning på spinning, det är bara att köra, om jag misslyckas är det bara att ta sig i kragen och försöka igen!

Imorn blir det invägning, sist låg jag på 66.3. Ska bli spännande!

Kommentarer
Postat av: Goranida

Just found this site and will find it a great use as I collect Sask. postmarks and need to find the location on a map to fit into my pages. Will pass this site onto other collectors who will find it very useful.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback