Mediterranean middle east/Vego-cooking

Igår var vi på kalas hemma hos Marie, riktigt trevligt, tyvärr var jag helt söndetrött och höll på att klappa ihop redan vid 23 haha, man börjar ju bli gammal! Mellan vinet och vattenpipan diskuterades vegetarism, vår vän Teresia är inne på vego-spåret men hennes man Sandor har ju lurat i henne massa kött, men nu vill han bli en fin människa ockås! Så jag lovade att tipsa om god vegomat de kunde laga!

Ikväll ville jag ha kryddor från mellanöstern, spiskummin och sånt, jag ville ha fräscheten från medelhavet med feta och tzatsiki så då blev det denna här härliga kombinationen:



Helsimpelt!
Stekte quornfärs med tacokrydda, hackade feta, paprika, lök, sallad och gurka, stekte lite champignoner.
Rörde ihop turkisk yoghurt med vitlök, olivolja, salt och peppar.
Kokade lite röda linser i en skvätt vatten, när de kokat nån minut slog jag på en halv förpackning krossade tomater och lite kidneybönor från frysen. Vi kokar bönor och har i frysen istället för att köpa konserv, billigare och nyttigare. Kryddade med svartpeppar, chili, sweetchilisås, spiskummin och curry.
Till alltihop hade vi pitabröd som vi fyllde till bredden. Helt underbart gott!

Kommentarer
Postat av: Theresia

Åh. vad gott de ser ut.Synd att jag ser de halv tolv på natten. Svårt att laga de då när man inte har något hemma. Men de kanske blir morgondagens mat. Smart de där med bönorna, ska vi också börja med. :)

2010-01-23 @ 23:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback