Evelinas lyxknäcke

Självklart måste jag ju lägga upp receptet på mina knäckisar!


1 pkt jäst
4 dl vatten
1 dl olivolja
1½ msk brödkryddor
lite salt
några rosépepparkorn
lite kumminfrön
6 dl rågmjöl
3 dl dinkelmjöl
1 dl vetekli
½ dl krossade linfrön


Garnering:
Ägg
Sesamfrön
Pumpakärnor
Solrosfrön
Havssalt
Svartpeppar
Kumminfrön
Torkad dill


Lös upp jästen i vattnet, slå på olja och kryddor (nermosade i mortel först), häll på resterande innehåll och vispa med degkrokar, det ska vara en ganska kladdig och grynig smet, rågmjölet blir så. Degen behöver inte jäsa, sätt ugnen på 200º och lägg upp bakplåtspapper på bakbordet. Lägg en degklump på pappret, strö över lite rågmjöl så att kaveln inte fastnar, kavla sen ut supertunt, typ 1 mm, skär bort kanterna så det blir en stor fyrkant som fyller hela pappret, nagga lite med en gaffel i degen, pensla på rikligt med ägg och krydda med vad du tycker är gott, min favorit är ju sesam, pumpskärnor och solrosfrön, det passar när som helst, men med lite dill, salt, kummin och svartpeppar får man ett mumsigt bröd som påminner lite om dillchips och passar till fisk, eller annan mat om man nu inte är sån fiskveggo som vi är. Om du använder frön så tryck ner den lite extra med kaveln, använd sen en pizzadelare för att skära upp lagom stora bröd, typ en kvadrat-dm. Eller långa sticks, vad man gillar! Grädda sen ganska högt i ugnen typ 10min tills de blir spröda och lite färgade.
Låt svalna nån minut och bryt isär bitarna, jag brukar lägga alla bitar i en stor ugnsform och köra in på typ 100-150º med ett bakplåtspapper över och torka ut dem lite extra så de blir riktigt spröda, de får stå så länge det tar för att få dem genomtorkade, bakplåtspappret skyddar lite mot bränna!


Kommentarer
Postat av: Linda

Låter riktigt gott! Tack för inspirationen, ska testa att göra de här lyxknäcket :) /Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback