Inga nyheter

Att läsk är rena döden för vikten kan väl de flesta som förstår att socker är skadligt lista ut. Nya studier visar att det är farligare än man tidigare trott.

Men att införa en extra skatt på läsk eftersom man blir fet av det? Seriöst.
Vad hjälper det? Visst ungarna kanske inte har råd att smita till kiosken och köpa en läsk, men föräldrarna har väl ändå ett ansvar? Vuxna människor ska väl kunna ta beslut själva i om de vill hälla i sig smörjan eller inte.

Jag blir så irriterad. Okej höjd skatt på tobak och sprit förstår jag. Men läsk. Fan höj skatten på vitt bröd, godis, chips, bananer, whatever. Att man blir fet är sitt eget bekymmer, man själv får stå för konskvenserna.

När jag var liten så "visste" man inte hur skadligt socker var för hälsan så jag fick dricka läsk, typ varje dag om jag så ville. Mamma sa inget, men nu när man vet bättre säger hon att hon aldrig hade låtit mig dricka så mycket.
Jag var fet. Men det har jag gjort nånting åt. Jag har inte kostat samhället extra för min övervikt. Jag har inte förgiftat mig själv eller andra med min övervikt, jag har inte slutat fungera och blivit en belastning för samhället för min övervikt.

Ge fan i att beskatta massa skit i ett försök att "rädda" oss. Ge bättre kostlära i skolor och på arbetsplatser istället.

Kommentarer
Postat av: Carin

Jag förstår inte riktigt grejen med att chockhöja skatten för bara ett sorts livsmedel. Saft är också flytande socker, precis som isglass, fruktyoghurt, olika "juicer" m.m. Det är väl i grunden en sund tanke att göra onyttig mat dyrare för att man ska undvika just de livsmedlen, men i praktiken kommer det nog knappast att fungera. Hur många har inte SodaStreamer nuförtiden förresten...? Det är ju bara att göra läsk hemma...för jag tvivlar på att den höjda skatten inkluderar koncentraten. Jag skulle hellre se en prisminskning av frukt och grönt i stället, så hälsosam mat inte behöver vara en klassfråga vilket den faktiskt är i dag.

2009-09-23 @ 02:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback