Coffeelovers - take responsibility

Som många andra avnjuter jag gärna en kopp riktigt gott kaffe när jag är ute och shoppar, lite varagslyx sådär.
Jag gör ett medvetet val när jag väljer vilket café jag går till. Numera dricker jag bara på Waynes Coffee, där är allt kaffe som serveras märkt med Rainforest Alliance - det är som ett certifikat på att kaffet kommer från ekologiska odlingar som värnar om både miljö och djurliv.
Igår såg jag en dokumentär om just ekologiskt- och fairtradekaffe, i USA har en organisation lagt fram ett förslag på att allt kaffe som serveras i offentliga sammanhang ska vara certifierat på ett eller annat sätt.
Det är fan hur bra som helst!
Idag är det en överproduktion på kaffe, vi häller i oss kaffe som kommer från bönor som besprutas med alla möjliga kemikalier. Om vi skulle gå över till ekologiskt kaffe skulle överproduktionen minska, bönderna skulle få mer betalt för sina skörder, vi skulle få högre kvalité på kaffet. En win-win situation helt enkelt.
I dokumentären tog de också upp det här faktumet, en bonde visade upp sin odling, där han hade friväxande kaffeträd som skötte sig själva, han behövde inte gödsla eftersom löven som fallit till marken förmultnade och gav ny näring åt träden. Förut hade han fått lika dåligt betalt för sin skör eftersom han inte visste att det klassades som ekologiskt, han visste inte ens vad ekologiskt var innan en kaffeköpare informerade honom om det. Numera får han 3 gånger så mycket betalt för samma kaffe.

Om vi skulle ha en lag som säger att allt kaffe som serveras offentligt måste vara certifierat betyder det även att alla arbetsgivare skulle behöva servera ekologiskt kaffe.

Fråga nästa gång du tar en café-kaffe - vilken sorts böna får du?


Ekologiskt kaffe är förövrigt mycket godare!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback