Ytterligare en anledning för er som äter kött att sluta

Djurplågeri

Jag tyckte att kött var jättegott, men valde att sluta äta det pga. djurhållningen och det enorma resursslöseriet det är att äta kött. Även ur hälsoaspekter är det bättre att inte äta kött.
Jag gjorde tabben att äta kött på valborg, blev jättesjuk eftersom jag var så avvänjd. På ett sätt är jag glad att jag åt det då, för nu vill jag fan inte äta kött igen. Är riktigt äcklad av tanken, att äta något som levt. Det är ju typ som att slå ihjäl Lupin och käka upp honom. Usch. Okej jag äter fisk men jag ser inte samma problem i det. De föds inte upp i dödsfabriker där de behandlas under all kritik för att till sist slaktas. Dessutom kräver inte fiskuppfödning alls samma resurser som köttuppfödning. Vi skulle kunna bota en jävla massa svält om vi åt mindre kött i västvärlden.
Dessutom är miljöfrågan en stor aspekt. Om alla hobby-hippies som köper ekologisk ketchup visste mera om hur koldioxidutsläpp och sånt ser ut för en vanlig köttbit kanske de skulle fundera lite.
På MAX ser man hur mycket koldioxid utsläpp varje meny ger, jämför fiskmålet mot ett köttmål en gång så lär ni se skillnad.

Den vanligaste kommentaren jag får av köttätare är: Jag skulle aldrig klara mig utan kött, det är såå gott!
Men wtf, hur egoistiskt är inte det?

Det här som Aftonbladet nu publicerar som världens chocknyheter är ingen nyhet. Djurhållningen i Sverige är pinsam, kommer ni inte ihåg för några år sen då det var världens rubriker om hur hemskt det var för de stackars grisarna som fraktades i för trånga lastbilar till slakteriet?
Sånt vinner massa sympati, i ungefär fem minuter. Ååh de stackars grisarna, ååh guuud jag ska sluta äta kött. Kvällen efter ligger fläskfilén uppskuren på bordet. "Men det är ju såå gott". Det är säkert roligt att knarka också, säkert svårt att sluta med, men det går. Samma sak med kött. Köp en kalv, föd upp den själva och slakta den i badkaret, då kan ni äta med gott samvete.



Jag tycker att en köttskatt skulle införas, det skulle göra att folk valde andra alternativ, jag slapp betala för andras sjuka konsumtion och ett ökat intresse för hur djuren hanteras. Läs den här debattartikeln, jag håller med något fruktansvärt. Det är en fråga som borde tas upp i EU.



Kommentarer
Postat av: Damian Jurzysta

BRAVO Evelina!!!!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback