Valångest

Jag hoppas attalla vet hur otroligt viktigt det är att rösta när man kan. Nu snackar vi inte Idol eller Let's Dance som jag förstår att många därute anser vara otroligt viktiga händelser där man måste göra sin röst hörd. Nej nu snackar vi EU.

Det är fan riktigt viktigt att det blir rätt. Det kommer ju påverka mitt liv de närmsta åren. Men jag är jättesplittrad.

Det jag vill är:
- Ha min integritet kvar, slopa FRA och liknande förslag. Bara för att det finns terrorister behöver inte alla misstänkas. Vi lever väl inte under nazi-regim?
- Miljö är det absolut viktigaste, EU och Europa är en så pass stor makt att förändriong kan ske om beslut bara fattas utan att kompromissa. Vi som har ett sånt bra välstånd ska vara en förebild för resten av världen. Så att jorden räcker ett tag längre.
- Samtidigt som kraften hos EU är jättebra på vissa sätt tycker jag ändå att vi som land ska kunna vara mer självständiga i vissa frågor, våga gå emot storebror. Vi har till exempel ett jättebra fungerande system för hur alkohol disponeras till folket. Det har vi bevis på genom att titta på kostnader för staten vad gäller slkoholmissbrukare här och i länder med slappare alkoholrutiner och skatter. EU säger att vi går emot den fria konkurrensen och vill att vi ska släppa monopolet på spriten. Fuck that säger jag bara.
- Invandring av högutbildad arbetskraft ska tas vara på, läkare ska inte slängas in i bussar och köra lokaltrafik. Skapa ett system för att verifiera kunskapen, ge dem en chans att utföra sitt yrke i sitt nya hemland.

Gjorde ett test på Aftonbladet där jag kom närmast Junilistan, vilka jag alltid haft för mig att de är ett gäng muppar. Ska ta o läsa på lite, kanske är något för mig? Eller Miljöpartiet? Eller jag vet inte!
Piratpartiet skulle jag rösta på om jag hade två röster, visa för sittande politiker att deras makt är tillfällig och kan tas ifrån dem av vilka miffon som helst bara folket är tillräckligt argt och måna om förändring. Jag uppmanar alla som inte vet hur de ska ställa sig att försöka läsa på. Annars rösta pirat!:D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback