Time to get serious

Okej, inkluderat idag har jag 20 arbetsdagar kvar tills jag går på semester. Så nu jävlar ska en slutspurt utan dess like ta form!

Veckan innan vi sticker måste jag börja ladda med lite långsamma kolhydrater, så man har lite energi i depåerna. Men fram tills dess är det fritt fram att köra så det rykr för att bli en skinny bitch! Igår frossade vi i Sushi, fritrerade saker och massa wokade grönsaker. Världens hälsofälla. Men första mensdagen är allttillåtet! Speciellt om man ska hålla sig på sträckbänken i två veckor!

Börjar med matdagbok nu: 1 stor kall latte, 3 st sport-knäcke med bregott och en skiva ost på varje, 2 omega-3 kapslar och 1 Mitt val Vegetarian-vitaminmix.

Jag satt och läste lite för att få ny inspiration, då kom jag över ett rätt bra förhållningssätt: Ät som en kejsare till frukost, en kung till lunch och en fattig till middag.
Enkel logik: Det man äter på morgonen förbränner kroppen, man har fastat hela natten och ska komma igång på morgonen. Äter man en stadig frukost håller man sig mätt längre och faller inte in i frestelser. TIll lunch kan mat unna sig rätt mycket men inte alls lika mycket. Håll koll på portionerna och vad du får i dig gäller ju alltid, man kan ju inte käka pizza till frukost, en hamburgare till lunch o lite pomme på kvällen. Baah. Kvällsmaten är mest för att fylla på förrådet till nattens fasta så att kroppen klarar av att sköta de viktiga organen, läka sig och ge ny energi inför nästa dag. Därför behövs ingen mastodontmiddag, äter man det trots allt kommer magen jobba hårt när man sover och sömnen blir störd, man blir inte lika utvilad eftersom det går åt mycket energi till att bryta ner maten och allt det där.

So this is my plan:
Latte o knäcke, eller nåt ägg till frukost, mängd efter hur hungrig jag är och hur schemat ser ut. Börjar jag sent har jag längre till nästa mål och behöver lite mer.
Till lunch blir det så lågt på kolhyderater jag kan, omelett, sallad med massa proteinkällor, nåt sånt. Gärna en proteinshake.
Till kvällsmat blir det en proteinshake, en knäcke om jag vill ha något att tugga på eller en frukt om sockersuget gör sig påminnt.

Protein behövs till musklerna, större muskler (gud jag hatar när folk säger eller skriver fler muskler istället för större muskler, hallå, det är som att man skulle få fler ben i kroppen istället för starkare ben av kalcium) bränner mer kalorier. Plus att man orkar mer. Well daah.

Tanken är ju aldrig att man ska svälta sig, svält drar ner metabolismen, man förbränner långsammare, när man väl börjar äta vanligt igen är metabolismen rubbad och istället för att förbränna energin man stoppar i sig så lagrar kroppen det som fett direkt. Anledningen till jojo-bantning! Därför är jag helt emot pulverdieter, om man inte ska komma i typ sin bröllopsklänning. Jag kan nog erkänna att jag kommer vara helt hysterisk när jag ska skrida till altaret i min couture klänning! Då kanske det blir en typ vattenkrassediet eller nåt, oavsett vad jag väger:D

Lär man sig äta mindre portioner vänjer man sig vid det, visst man blir hungrig i början men det försvinner.
En grej som jag lärt mig är att ta en skål, mina små svarta rymmer mer än en näve full, gtt och väl att bli mätt på. Så om jag håller mig till den skålen när jag äter så vet jag att det inte blir för mycket.
Sen är en annan sak jättebra, sita vid köksbordet! Inte ha tv'n eller datorn som stör. Om man tittar på tv när man äter så märker man inte hur mycket man får i sig. Sätt dig ner med din lagom stora portion, ät, ta det lungt och sitt kvar vid bordet 10-15 minuter efter du ätit klart och känn efter om du är hungrig då.

Sen sist men inte minst, läs på! Jag tycker att det är jätteinspirerande att läsa om olika saker som är bra för viktnedgången, alltså inte hoppa på varenda diet-trend, men typ som nu kör jag omega-3 som är bra för blodkärl och massa sånt tjofräs, men dessutom sägs vara bra för metabolismen. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde prova!
Viktigt är att man inte bara läser jaha omega-3 ska jag äta o sen skicka efter nån prenumeration. Jag läste mig till att det är helt sjukt stora skillnader mellan fabrikaten, så nu har jag köpt kapslar som innehåller 65% omega-3, det fanns de som bara hade 20%. Kunskap är makt sägs det ju.

Nä nu måste jag göra något åt min mensvärk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback