Dare to tell me I'm not an athlete.

Just nu blev jag så förbannat arg. Nån jävla sport-"journalist" som har mage att kläcka ur sig att dans inte är en sport.

Seriöst, när jag tävlade la jag åtskilliga timmar om dagen till någon form av träning, var det inte dans så var det styrka eller kondition eller något annat som hade med att finslipa själva dansen att göra. Jag dansade en hel drös olika stilar för att få nya influenser, jag åkte på träningsläger, hade privatlärare från hela världen och kämpade för att bli bäst. Precis som vilken annan idrottare som helst.

Att tävla i dans är nog betydligt svårare än att spela fotboll, alla kan väl sparka på en boll vafan. Men dans är en bedömningssport, även om du är hur duktig som helst på att dansa, så ska du klara av att sätta ihop ett dansprogram som visar alla dina styrkor och tilltalar domarna. Har du en dålig dag kan hela tävlingen vara körd, för du tävlat mot så många andra som precis som du lagt ner hela sin själ i att nå perfektion i sin presentation.

Vem som helst kan inte dansa, kolla bara på Let'sDance, det krävs en vinnarskalle, uthållighet, en jävla smärtgräns och förmåga att ta koregrafi. De bästa dansarna har koordinationen i generna, det är inget man bara kan träna till sig.

Visst i lindypop och bugg går ofta världsmästerskapen i Sverige, men det är för att vi är en ledande nation inom de danserna, precis som Kanada i hockey. VM i disco som jag tävlade i går oftast i Tjeckien, Slovakien, Ungern eftersom de är ledande i just den typen av dans.
 
Så våga fan inte säga att mina medaljer inte kommer ifrån en sport.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback