Generation Latte

Min generation är ju den som tagit datorer och it vid sin barm. Vi lärde våra föräldrar, när vi blir föräldrar kommer vi lära våra barn. Vi slukar ny teknik. Men idag när vi satt på Coffehouse By George och hade djupa diskussioner om livet i allmänhet kom jag fram till att vi nog lika väl kan vara generation Latte.

Min mamma och pappa drack kaffe, kanske kaffe med mjölk. Man var vuxen när man började dricka kaffe. Men jag har blivit invaggad i kaffet genom Latte, som på italienska betyder mjölk. Precis som en Café au Lait som var det häftigaste man drack förr, betyder ju helt enkelt kaffe med mjölk - men på franska för sakens skull.
Nu finns det ju en hel uppsjö kaffevariationer att välja på, så att yngre också börjar uppskatta kaffe. Eftersom det inte längre har den karaktäristiska vuxna smaken.

Vi träffas på fik för att ta en lattefika, vi plockar upp en latte i förbifarten på stan - på väg till jobbet.
Att fik öppnar explotionsartat och att de går runt är ett starkt bevis på hur viktig Latten är i vår vardag. När man sitter på ett fik framåt eftermiddagen kvällen så representerar gästerna vår generation väldigt väl.

När jag gick högstadiet började man gå på fik, efter skolan åkte man in till stan och satt på Soda, oftast drack man läsk, men sneglade alltid mot kaffet som var så vuxet. I gymnasiet började jag dricka kaffe, inte dagligen, men jag upptäckte att det var väldigt gott med massa mjölk, så då provade jag det ute också, sen har jag varit såld på latte i olika former.

Fiket var en mer vuxen plats att synas på än högstadiets rökruta som representerade de coola personerna. Jag var inte en av dem. Men när jag satt på Waynes och drack latte, då var jag cool kan jag lova.

Nu är det fortfarande lite tillfredställande, sitta på ett fik och snacka skit, dricka en god kaffedrink och mysa in sig i de mjuka möblerna är lite vardagslyx. Bara låta nån timme rinna förbi, det är ju svindyrt men samtidigt lite status att spendera 50kr på en kaffe med lite mjölk frånnån värstingmaskin och sen nån kaka på det. Även om ingen skulle erkänna att det är lite egoboost.


Cabbana Cream på Coffehouse By George. Total sockerbomb men fy fan va god.
Espresso med mjölk, banan och chokladsyrup. Är det rätt person bakom disken får man grädde på toppen också. Serveras väl kyld, mumma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback