Dagens Middagstips!

Blev så nöjd med min kvällsmat igår att jag tänkte att det här måste jag ju dela med mig av!

Laxgryta De Luxe! (En stor sats blir det)
Röd&Grön Paprika (ca 1,5 totalt)
Squash (Lite lagom mycket sådär, kanske 1,5 dl när det är nerhackat)
Rödlök (1-2 beroende på storlek)
Vitlök (gillar man vitlök så kör på 2 klyftor)
Tomat (3-4st)
Vitt vin (1,5 dl kanske?)
Grädde (höfta lite, 2-3 dl)
Mjölk(häll på så att det blir mycket sås över grönsakerna)
Lax (en sisodär 4 filéer i "sushisize" som jag brukar säga)
Tigerräkor (häll på ett gäng vettja)
Skagenost(ni vet sån på tub, ta lite efter smak o tycke, det blir bäst då)
Salt Peppar, Herbs de Provance

Först har man fram en stor gryta eller kastrull, sen hackar man ner alla grönsaker, förslagsvis i lite större bitar så de blir riktigt mumsiga. Sedan steker man helt enkelt på paprika, squash, och lök tills det fått lite färg. Efter detta har man ner tomater och vin , låter det koka ihop till en helt underbar doftkomposition, vill man så kan man ha i lite grönsaksbuljong också, hade ingen igår så jag körde utan. När det fått koka ett tag så höftar man i grädde och mjölk, krydda får man göra vartefter. När det känns som man har en bra mängd sås så kör man ner fisken och när den börjar bli klar så kör man ner räkorna. Såsen kan behöva lite redning beroende på hur mycket mjölk/grädde man haft i. Höfta lite där så det blir krämigt men inte för fett. Förslagsvis reder man innan man har i fisken, annars kommer den bara att falla sönder när man rör runt.


Är man GI-an som jag så äter man grytan som en soppa, eller som en gryta utan tillbehör, annars passar det bra med tex. ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback