MAT!

Fan vad jag är hungrig!

Kokar en jättemumsig soppa på rotfrukter nu, men det tar ju sin lilla stund!

Soppa är väldans underskattat! Mättar bra och är lätt att göra mycket för att frysa in, och väldans billigt!

Min standard soppa är ungefär såhär:

3-4 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
En massa potatis, morötter, pepparötter, kolrötter eller vad man gillar för rotfrukter
Tomatpurée
Lök
Vitlök
Oregano
Salt&Peppar
Ev. lite grädde

Under tiden man skalar rotfrukterna så kokar man upp vattnet med buljong. Sen hackar man ner rotfrukterna till lite lagom stora bitar, häller ner i vattnet.
Låter det koka 10-20 minuter beroende på hur stora bitar man gjort. Häller på ca en halv burk tomatpurée, tror jag kör på felix delikatesskryddade. Krydda på med lite oregano eller andra örter man gillar, bryn löken och häll ner. Koka ihop en 10 minuter så smakerna verkligen kommer fram. Vill man så har man lite cayennpeppar i, sen är det bara att salta o peppra efter smak, hälla på grädde om man vill ha det krämigare. Sen kan man ta en stavmixer eller liknande för att mosa ner rotfrukterna lite så det lir blandat med mos och stora bitar, jag brukar ta av några slevar soppa och köra i blendern innan jag häller i det igen.

Vill man så kan man bryna lite köttfärs och blanda ner också!

Nu måste jag fortsätta i köket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback