Tankar om status

Igår kväll låg jag och Gustav i badet och hade det mysigt och diskuterade de saker jag skrivit i min blogg och sådär, ville veta lite vad han hade för åsikter.

Då sa han en väldans bra sak angående modebloggarna!

Det är ju fatiskt ingen skillnad på tjejers modebloggar och killar som sitter på minhemmabio(.com?), det som skiljer är ju bara objekten. Istället för att det är dyra kläder och smink så är det dyra elektronikprodukter.

Visst man behöver inte köpa en tröja för 1000 kr, men man behöver inte a en 42" LCD-tv med surroundljud och full HD häller. Det är bara en ursäkt till konsumtion av status. I alla samhällen finns status, oavsett om det är en liten by i Afrika eller i Stockholms innerstad. Ibland mäter man status i antalet kossor ibland i vem som har det mest påkostade billjudet. Det är aldrig nån diskussion om att yngre killar skulle ta skada av minhemmabio-forumet, nej men just det, det är ju bara småtjejer som är lättpåverkade och måste skyddas från den hemska världen av dyr konsumtion och status.

Det finns dom som påstår att de inte bryr sig om status och så finns det dom som inte bryr sig om status. Men det är väldans få som ärligt kan säga att de inte bryr sig om status eftersom status finns överallt.

Här är en lista över mina statusgrejer som man kanske inte tänker på:

Lägenhet i city
Stor lägenhet i city
Hybridcykel(blandning mellan mountainbike och stads/långfärdscykel)
Husdjur
Skor
Kläder
Fester jag anordnar
Jobb
Konst i hemmet
Smink och dyl.
Många vänner
Kunskap
Utbildning
Erfarenhet

Ja listan kan göras lång, visst kanske man inte ser det som en status att vara utbildad, men jag tycker att jag har en högre status med min ekonomiassistents- och försäkringsmäklarutbildning än något som inte ens gått gymnasiet. När jag söker jobb har jag högre status med min erfarenhet än någon som är ny i arbetslivet och inte hunnit erfara mycket annat i livet. Att ha många vänner är en riktigt hög statussymbol, högre än vad en märkesväska är. Det visar på vilken person man är, att man är öppen och har lätt för att möta människor. jag har ett jobb och kan försörja mig själv och min familj, betala skatt och på så sätt hjälpa andra som inte har jobb att ha råd att betala hyran.

Mer ingående behöver jag nog inte bli, men ni förstår hur jag tänker, visst man går ju inte runt och tänker "ja nu måste jag skaffa lite fler kompisar så jag får högre status"... det är helt enkelt inbyggt i vårt samhälle. Oavsett om vi är modebloggare, vänsteraktivister, bönder, kulturvetare, arbetslösa, bilfanatiker eller emos.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback