Min kärlek till rosa

De flesta som känner mig vet, och de flesta som läser min blogg kan nog lista ut att min favoritfärg är rosa.

Läste precis på
Aftonbladet om färgen rosas status i samhället. Och det stämmer så väl in. Det har verkligen låg status, jag vet själv när jag hittar något fint i rosa så säger alltid mina kompisar men ååh du tycker bara att den är fin för att den är rosa. Ja jag kanske inte lagt märke till den om den var gul.

Nåt som stör mig något enormt är föräldrar som är rädda för att klä sina barn i fel färger, nej en pojke kan ju bli homosexuell av att ha rosa tröjor eller låna mammas klänningar. Det finns massa forskning som visar att det finns en direkt koppling mellan småpojkars utsättning av rosa kläder och deras sexualitet. Eller?

Här är ett klassiskt tjuvlyssnatexempel.

Visst är det så att det finns killar som passar jättebra i rosa uatn att vara bögar för det. Sen finns det dom som ser rent förjävliga ut, men tycker att det är en status grej att "våga" ha rosa. Det är töntigt om något. Det ska väl inte vara konstigare att ha en rosa tröja som kille än att ha en blå, det är en färg. En del passar i den, en del inte.

Jag tycker att det är jättesött med småbarn i rosa flickiga kläder, har inget problem alls med att låta mina framtida barn ha pojk respektive flickfärgade kläder, men har inget emot att vända på steken häller. Om det är något som är larvigt är det folk som tycker att det är jättefel att "tvinga" barn in i könsrollerna färgerna sätter. Och mer eller mindre trycker på sina småtjejer att leka med bilar och småkillarna att leka med dockor, som om de vill evisa något. Ge ungarna lite av varje och låt dem själva leka med var de vill. Jag hade det jättebra när jag var liten, 2 äldre bröder och en äldre syster, så jag ärvde bilbanor, dockor, lego, smink... så jag hade en väldigt könsneutral syn på mina leksaker. Det var ingen skillnad på att leka med barbie och att leka med bilar.

Min äldsta bror född '67 växte upp med ett väldigt könsuppdelat samhälle, han hade blå och gröna kläder, pojkleksaker och hela baletten. Han är idag bisexuell o lever med en man, hur i hela friden gick det till? Han som aldrig sprang runt i mammas klackskor?!
Däremot är min yngre bror heterosexuell, och han lekte mest med min syster när han var liten, hon klädde ut honom och de lekte med tjejleksaker. Varför blev inte han homosexuell? Det borde väl han ha blivit?

Rosa har ingen ingen inverkan på sexuell läggning.

Rosa är det bästa som finns!

Leave Pink Alone

Kommentarer
Postat av: Eliza

Precis vad jag tycker. :) Stay pink!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback