Bloggkritik II

Fick en kommentar på mitt inlägg om bloggkritik, vilket gjorde att jag kände att jag vill förtydliga mig lite.

Skrev det här svaret till Göran

"Precis som jag skrev i mitt inlägg om bloggkritik tycker jag att det är fel att småtjejer har blondinbella som förebild eftersom hon sitter i en helt annan situation än de flesta tonåringar. Hon får varje månad en fullvärdig lön istället för barn/studiebidrag på 1000 kr, och hon kommer från en rik familj, klart att hon har råd att köpa sånt som verkar viktigt för henne. Och hon påverkar sina läsare att själva ha samma livsambitioner som henne.

Jag håller med om att H&M går lika bra som vilka märkeskläder som helst. Det jag skrev var att jag själv i den åldern blev påverkad till att tro att jag var mindre värd för att jag inte hade märkeskläder. Numera spelar det ingen roll var plaggen är köpta. Men sen är mode ett intresse precis som sport. Även om en del tror att modeintresse betyder att man lägger tusenlappar på shopping varje månad.

Att jag gillar Gucci betyder inte att jag går och köper massa Gucciprylar, jag följer deras modevisningar och design. Sen om jag ska köpa en ny parfym och råkar tycka att gucciparfymen är den som passar bäst är det ju klart att jag köper den."


Just parfymer är en bra jämförelse när det kommer till mig, visst sitter jag på Gucci och Dolce&Gabbana parfymer. Men jag har också Britney Spears, Paris Hilton, Antonio Banderas, DKNY, Tommy Hilfiger...
Jag gillar att köpa olika sorters parfymer för olika tillfällen, och jag får även en del som presenter eftersom jag har samlat på mig. En viktig del för mig är inte märket utan att parfymen passar mig och har en fin flaska, jag har dem ju ändå som prydnad.

På tal om parfymer så är det ofta så att folk som "värdesätter" märkesvaror och liknande tycker att det är så töntigt och fjortisaktigt att ha typ Britney Spears eller Paris Hilton. Men man köper ju inte parfymen för att man lyssnar på deras musik direkt(okej det finns dom som gör det också). Britneyn fick jag i present och tyckte att den var underbar och är inne på min tredje flaska nu, bara för att man spenderar mer pengar på en flaska gör ju inte att ens status höjs, även om jag tycker att min Dolce&Gabbanaflaska är den snyggaste jag har. Det är också en av mina favoriter eftersom den passar både på dagen och på nattklubben.

Jag är väldigt ekonomisk av mig(eller snål skulle nog en del säga), jag lägger väldans lite pengar på kläder och liknande. Jag handlar mer när jag hittar något som känns perfekt, eller om jag letar efter något specifikt.
Det ända jag kan tänka mig att lägga över tusenlappen på utan att blinka är ett par sneakers, men då först när mina gamla börjar bli för slitna att gå i. Mina senaste par skor jag köpt gick sammanlagt på 80 kr, ett par ballerina och ett par stilettklackar som jag tittat på länge. En dag var de på rea för 29 kr, sista paret. Det kan man leva med.

Något som stör mig något sjukt mycket är småtjejerna man ser på stan som springer runt i världens modekläder och ser ut som små vuxna, handlar för brinnande livet. Där är något fel. Att jag som tjänar mina egna pengar, betalar min egen hyra och uppehälle springer runt på stan och spenderar pengar för glatta livet, det är en sak. Då är det mina prioriteringar. Men när tjejer(ibland killar) i nedre tonåren spenderar så mycket pengar undrar man lite hur föräldrarna satt sina gränser. Jag har lärt mig den hårda vägen värdet av pengar, men hur svårt kan det vara att att lära sina barn även om man har tillgång till mer?

Här är ett klockrent
exempel på detta.

Allt detta sagt så tycker jag fortfarande att det är okej för blondinbella att skriva vad hon vill i sin blogg. En blogg är ju som en publik dagbok,  vi har ju yttrandefrihet i Sverige. Och vad jag har läst har aldrig Blondinbella uppmanat sina läsare att köpa saker. Hon skriver bara om vad hon köpt, vad hon vill ha och vad hon tipsar andra om hon sett något snyggt. Sen att hon får massa saker hemskickat från företag som vill bli omnämnda i hennes blogg är väl inte värre än att Lindsay Lohan alltid går runt med att paket sluta-röka hjälp av ett visst märke. Hon har själv sagt att mycket av det hon får skickas tillbaka och tas inte upp i bloggen eftersom det inte är något hon kan stå för.

Jag tycker det är bra reklam att läsa om någon annans faktiska erfarenheter av en produkt och att man får se den använd av en riktig människa och inte retucherad i photoshop.
Det är upp till läsaren att värdera innehållet i bloggen, men visst det kan vara svårt för lättpåverkade tonåringar. men de växer också upp och får egna åsikter såsmåningom.

Till slut vill jag bara säga att det är bra att den här debatten väcks, för jag tror att det gjort att många bloggläsare kanske blivit mer medvetna om hur saker och ting fungerar i den stora världen. Nu orkar jag inte skriva mer om det här. Ska se om det finns något annat trevligt att blogga om eller kanske hitta lite snygga kläder att tipsa den vilsne nätshoparen om. Det tycker jag är roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback