Söndagsmatlagning!

Idag åt vi min egna kidneybönesalsa. En riktig nyttighetsbomb som mättar så sjukt bra!

Passar med kött, quorn, fisk eller bara som den är. En klick turkisk yoghurt vid sidan av är också underbart!

Ungefär såhär gör jag:

½ Squash i tärningar
1-2 gula lökar
2 klyftor vitlök
1 paprika i valfri färg(jag älskar röd så därför tar jag det)
Stek på med lite margarin i en wokpanna så det får lite yta.

Häll på 2 paket krossade tomater(inget billigt eldoradoskit som smakar skit, willys/ica/coops egna går jättebra).
Jag häller sen i hemkokade kidneyböner motsvarande 2 konservburkar(konserverade bönor är nedbrutna i strukturen och inte alls lika bra som hemkokta, typ GI-mässigt bättre med hemkokta).
Krydda med salt, peppar, spiskummin, timjan, oregano, curry(en jävla blandning jag vet). Sen har vi nån thailändsk superstark sås jag häller i men det går bra med cayennpeppar.
Sen är det bara att koka ihop o smaksätta som man gillar. Lite sweetchili är gott för då får det lite sötstark karaktär.

Övriga saker man kan ha i är olika typer av bönor(idag hade jag lite cannelinibönor från gårdagens sallad kvar, annars kan man ha lite kikärtor eller så), majs, eller vad man gillar.

En sån här sats räcker till 2 ganska stora portioner och 2 matlådor. Mitt standardmått på matlagningen. Går ju att göra massor och frysa in. Blir rätt så billigt också så det är ju bra!

Glömde att fota resultatet men såhär härligt såg det ut när jag stekte grönsakerna:

image268


Kommentarer
Postat av: Therece

Åhh...gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback