Idiotiska besparingar

Hörde precis på 24NT(en typ nyhetskanal som Norrköpings Tidningar producerar), att kommunen har bestämt att stänga ner simskolan för utvecklingsstörda. Med det beslutet gör de en besparing på ungefär 20 000 kr om året.

Det är ju jättebra att sånt finns, dessutom är det lokaliserat på ett mindre bad med en inomhusbassäng(samma ställe som yours truly hade bad i skolan på), så barnen får simma och leka i vattnet i lugn och ro. Kommunen hänvisar till att det inte är deras sak att finansiera utan sådan utbildning ska ske i skolan. Men det säger sig ju själv att man inte kan ha samma simundervisning för "vanliga" barn som de som har nån form av handikapp. Och att simma på stora centralbadet kan ju vara väldigt påfrestande för barnen eftersom andra barn inte tänker som vuxna att det är fel att skratta och peka.

Jag fattar inte hur man kan lägga ner en sån verksamhet, det finns dessutom ett starkt intresse eftersom kötiden har varit jättelång. För en besparing på 20 000kr. Man kanske skulle starta en insamling, men det känns också fel, komunen kan gott ta och stå för fiolerna, de får väl helt enkelt ta de pengarna från elräkningen de får på deras "stad i ljus" verksamhet, eller kampanjen för att bli typ kulturhuvudstad eller vad det va de ville att man skulle rösta på men som aldrig kommer ske.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och så en uppdatering, gick in på NT.se för att kunna lägga in en länk, och då var historien uppdaterad till att man på komunen lagt om ansvaret. Ja då behövdes tydligen inte besparingen. Så man får väl vara glad att vi lever i ett så debatterande samhälle att våra åsikter kan göra ändring direkt. Men sen är det Lars Stjernkvist som uttalat sig. Han är en riktigt sån vända kappan efter vinden politiker. Till exempel när jag gick på gymnasiet var han i samband med valet i vår aula för att svara på frågor och informera om S. Min kompis som var MUF ut i fingerspetsarna ställde honom mot väggen med en väldigt genomtänkt fråga som hon brann väldigt starkt för. Han respons var att skratta, ignorera henne och prata om något annat. Efteråt när vi diskuterade i klassen var det flera av de mer S-inriktade eleverna som kände att han inte visste vad han snackade om utan mest försökte övertyga att det blå blocket var djävulen själv. Även om jag är mer blå än röd skulle jag ha svårt att rösta S, speciellt i kommunen, när det finns politiker som försöker övertyga om att rösta på dem genom att smutskasta andra. Sånt skit vill inte jag höra, jag vill ha motivering till varför något förtjänar min röst.

Okej nu kom jag ifrån ämnet.

Men här finns länkar för den som vill läsa:

Simundervisning för funktionsnedsatta ungdomar läggs ner
Politiker backar om simundervisning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback