HIV? -Ja då kan du lika gärna stanna inne resten av livet!

Men seriöst, ibland blir jag så irriterad på saker och ting. Amerika är en av de saker som upprör mest.

Nu får ni inte tro att jag är helt mobbad och lyssnar på Alcazar(herregud jag har ett rykte att tänka på!)

MEN iaf, han deras frontman Andreas Lundstedt har nu blivit nekad visum för inresa till USA eftersom han är HIV-positiv. Seriöst, tror dom på riktigt att HIV positiva människor är ett hot mot deras kära rena amerikanska samhälle? Tror nog att andelen HIV-positiva är högre i USA än i Sverige. Enligt FN är det förbjudet att diskriminera personer pga. HIV-status. Men ändå har vissa länder valt att förbjuda inresa om man är positiv. Det är så sjukt. Okej jag förstår om man skulle ha någon sjukdom som smittar genom luft. Men nejdå, man kan lika gärna stanna inne om man har HIV.

Visst finns det säkert vissa risker med HIV-positiva. Klassiskt exempel: HIV-mannen. Men ska alla dras över en kant för att någon har gjort något hemskt? I sånt fall är ju alla män våldtäksmän. Att få ut och resa, oavsett om man ska på turné eller bara vill passa på att njuta av den billiga dollarn är väl en rättighet alla som arbetar och har råd ska få ha?

Jag skulle känna mig så otroligt kränkt om någon diskriminerade mig för en sådan sak. Precis som att livet med en dödlig sjukdom inte är tillräckligt jobbigt. Det skulle kännas som en käftsmäll med orden "kom inte hit för du vill bara smitta ner massa oskyldiga människor och förstöra vårt samhälle".

Men så får vi ju tänka på att USA's hälsosystem inte är det bästa... kanske därför de är så rädda för sjukdomar?

Läs artikeln på
Aftonbladet

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mitt ex är den där 32-årige HIV-mannen, och jag är en av de smittade. Jag blev så arg förut när jag fick veta att det gäller särskilda regler vid resor. Och att jag inte kan studera vart i världen jag vill, för jag ville till USA ett år eller en termin, men det går ju inte nu! Man kan smyga sig in som turist, men där går gränsen. Problemet är väl att om man blir det minsta sjuk (typ en förkylning) så tar de HIV-test. Så skulle man bli sjuk på resan så är man ganska körd :/

Jag blir glad när jag ser att det är människor som reagerar på det här för det är förjävligt... Som positiv så tror man att många andra inte bryr sig eller ens tänker på det, men nu har jag fått de tankarna motbevisade. Tack :)

2008-04-22 @ 13:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback