Eko-logiskt

Fan jag känner mig så jävla bra!

Igår köpte jag änglamarks ekologiska ost. Idag köpte jag ekologiska tortillawraps från Santa Maria. Jag känner verkligen hur jag gör välden en tjänst, vad har du gjort för naturen idag biatch? Jusst det.

Sen diskuterade jag med min syster som inte förstår att jag dricker lightläskt, hon menar på att "man blir ju inte smalare av lightläsk" Nej, men jag bantar ju inte med läsken. Däremot undviker jag socker för att hålla nere kalorierna och få en jämnare insulinbalans. Dessutom är lightläsk godare. Visst vill jag bli smalare men det är ju inte mitt främsta argument att dricka light. Låt mig vara! Jag hatar när folk lägger sig i vad jag väljer att stoppa i MIN kropp.
Sen kommer ju argumenten att alla sötningsmedel är dåliga för miljön o blablabla. Fuck that. Jag har haft mens i typ 10 år, aldrig någonsin har jag ätit p-piller. Hormonen man pissar ut av p-piller är väl minst lika skadligt. Så jag tycker inte att det är mer än rätt att jag dricker 0,5-1 liter lightläsk i månaden. För övrigt köper jag ekologisk majonäs och mjölk. Mjölken skiljer ju bara en krona och majonäsen är godare(Kavli ska det vara!).

Sen när folk kommenterar vad man äter blir jag skogstokig på. Gustav vet att det inte är värt att diskutera min köttonsumtion. Jag tycker att det är etiskt rätt att ÄTA kött, även om jag tycker att det är sjukt hur uppfödningen går till. Men jag resonerar så att jag som människa är uppväxt på kött, van att få det protein jag behöver därifrån, att vi har den köttindustrin vi har beror på att efterfrågan och ekonomin i det hela är alldeles för sned. Om alla skulle sänka sin köttkonsumtion kanske vi skulle se ändringar. Men som det är idag bestämmer jag själv att jag äter kött när jag tycker att jag vill göra det. Återkoppling till ekologi, visste ni att köttindustrin släpper ut mer växthusgaser än bilindustrin?

En annan irriterande sak är när folk måste kommentera det man äter med typ "har du börjat banta?" om man skulle äta tex morötter till mellanmål. Måste man banta för att äta nyttigt som man håller sig mätt på längre än fikabröd?

Mitt bästa tips för en mer ekologisk vardag: ät balanserad kost så slipper du onödiga gasbildningar som kan irritera dig och din närhet. Köp en riktigt snygg cykel att ta dig fram på, inte bara en cykel utan en snygg så du kan skryta med den också. Byt vanlig mjölk mot ekologisk, kostar nån krona extra i veckan. Handla och ät säsongsbetonat, en riktigt god och matig soppa på hederliga svenska rotfrukter är ju aldrig fel. Dra ner på köttet, skjut en älg istället.

Nu måste jag börja med maten. Ekologiska wraps med vegefärs och grönsaker, mumma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback