ÄPPLEPAJ!

MMMMM!

ÅÅh så gott det äääär!

Bakade en jättemumsig paj igårkväll, tog mig precis en bit som mellanmål efter jobbet. Fan vad nöjd jag är med mig själv! Det är nog den godaste äpplepajen jag bakat någonsin!

Deg:
5dl mjöl
200g (kanske mer) margarin
5 tsk vatten
1 äggvita(behövs kanske inte men jag hade en till övers så prövade att blanda ner den!)

Mixa ihop i matberedare. Smöra en form och tryck ut degen, jag hade en standardstor springform som jag gjorde pajkant halvvägs upp på. Degen som blir kvar kan man mixa ner lite socker i.

Äpplen:
Gick åt typ 2-3 sötsyrliga stora äpplen.
Vatten
1-2 dl socker
Kanel
Potatismjöl(nån matsked eller så.)
Lite margarin/smör

Skiva ner äpplena och lägg i en stekpanna, lägg på en klick margarin/smör, pudra över med socker och kanel. Sätt på plattan. Medan margarinet smälter så blanda 5 dl vatten och 2 msk potatismjöl. Slå på det på äpplena så att allt blandas. När det blir varmt kommer vattnet bli slemmigt. Man får prova sig fram lite tills man hittar rätt konsistens, tänk lite lösare än sirap.

Fyll pajskalet och smula över resterande deg. In i ugnen på 200grader 40-60 minuter.

Servera med uppvispad Kelda Vaniljvisp. MUMS!

image269

Det går åt fort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback