Bröllopsplanering och hjärnblödning

Vi gifter oss i sommar, närmare bestämt 20 augusti!
 
Gustav friade för snart ett år sen, på vår 8-års dag, vi var hemma, drack champagne och åt skaldjursplatå och så helt plötsligt frågade han om jag ville gifta mig med honom, jag började storböla - typ sådär som man kan börja storböla av gravidhormoner. På nåt sätt hade jag ju mitt bröllop klart i skallen redan, men ändå inte. Jag insåg ganska snabbt att jag hade på tok för mycket på gång därinne, det behövde rensas, och sen när man börjar inse hur mycket saker kostar, det är då illamåendet kommer. 
 
Vi bestämde ganska snabbt att vi ville vara på landet hos Gustavs mamma, perfekta idyllen, mitt ute i ingenmansland med skog runt om och gott om plats att ställa till med bröllop. Naiva som vi var tänkte vi att ja men vi ska ju bara ha ett litet bröllop, då kommer vi lite billigare undan om vi är på landet. Ha-HA. Nä så funkar det inte. Hyr man lokal så får man ju betala för lokal och eller mat, men då ingår saker som bord, stolar, tallrikar, tak över huvudet... Nu skulle vi hyra in allt, och vårt "lilla" bröllop visade sig inte bli så litet när vi började överslagsräkna på gäster - bara den närmsta släkten och vännerna - dom man umgås med och sånna som man känt sen man hängde i blöjor typ. Närmre 75 pers med respektive och barn. Och det där med barn, det har varit en jävla cirkus att bestämma sig för, men vi gjorde det som kändes bäst för oss och strök barnen. Vi vill ju faktiskt att vuxna ska få dricka vuxendricka o dansa löjligt hela natten utan att deras barn får men för livet. 
 
Första månaderna bestod planeringen av mycket snack och lite verkstad som man brukar säga, alla idéer bollades utan att nåt riktigt blev gjort. Men vi bestämde oss för att när vi åker på cykelsemester, då jävlar ska vi planera bröllop! Ja man har ju så mycket tid att tänka på sadeln på dagen och på kvällen när man dricker vin och lagar mat på spritköket innan man kryper in i tältet har man massvis av tid att planera ihop. Sagt och gjort, vi började bena ut vad vi ville och inte ville ha på brölllopet. Det är ju minst lika viktigt att bestämma vad man inte vill ha, bara för att det är tradition så kanske det inte passar oss. T.ex. kyrkan, känns helt galet att viga sig där, ingen av oss tror ju på gud så ska vi stå där o välsignas bara för att det är en fin tradition? Känns ju typ som ett hån mot kristna. Nä så vi kör utomhus i en jättefin naturhage istället! 
Jo men det gick ju rätt bra det där med planerandet. Sen avslutade vi resan med en romantisk långweekend i Paris, ni vet mycket champagne och ostron...
 
Och då hände nåt som satte bröllopsplanerna i gungning. Fast det visste vi ju inte då. Först en sisodär 6 veckor senare och jag sitter på tunnelbanan till jobbet och har bara en tanke i skallen faller poletten ner, varför jag mått illa, haft konstig magvärk och varit öm i brösten. 
 
Jag vet inte, glädje, chock, psykos. Galet. Sjukt. Panik.
 
Vi visste inte vad vi skulle göra, skrota bröllopsplanerna, panikgifta oss direkt, skjuta fram bröllopet? Och inget kunde vi säga till våra mammor som undrade hur det gick med planerandet, vi visste ju inte själva och vi ville inte berätta vad som hade hänt riktigt än. Kändes som jag satt o ljög svärmor rätt upp i ansiktet när vi satt vid hennes matbord och hon frågade om planeringen och jag duckade frågorna som en politiker. Och att jag hade slutat röka där mitt upp i allt var ju bara en händelse... och jag ville inte ha vin till maten för då blev jag röksugen... eeh.
 
Men sen föll allt på plats, klart vi skulle gifta oss som planerat! Bara det att för att planen skulle klaffa så behövde vi boka boende till gästerna. Såklart var scoutgården som ligger granne bokad på ett enda datum 2016. Vårt jävla datum. För att nån tönt skulle ha "släktträff". Hoppas dom får bålgetinginvasion, man kan ju inte bara sno mitt datum sådär! Så vi fick tänka om och landade på den 20e, känns som en statistisk bra kväll. Även om jag uppmuntrar gästerna att ta med sig paraply och underställ just in case... 
 
Så nu sitter jag här, 178 dagar kvar tills det smäller och har fått en spark i röven att sätta fart, har fått så jävla mycket gjort de senaste dagarna. Idag har jag suttit vid datorn och jobbat konstant, skrivit om gästlistan, skrivit menyförslag, börjat med en hemsida med bröllopsinfo, läst spaltmeter om vilken information man ska ge gästerna, vett o etikett kring inbjudan, hur man gör en egen brudbukett... blev helt slut i skallen efter några timmar. Men det känns så himla kul, skulle fan vilja syssla med sånt här på heltid, ska nog skola om mig till weddingplanner :D
 
Många viktiga stora punkter är iaf avbockade, vi har hyrt ett jääättetält på typ 85kvm som ska slås upp på ängen, stolar, bord, belysning, värmefläktar, porslin och innertyg är löst, så hela "lokalen" är ordnad. Vi har en vigselförättare, vi har övernattning ordnat för alla gäster. Så nu ska allt annat bara falla på plats. Inväntar med spänning allt pynt jag klickat hem från Kina (haha har gått banans på AliExpress), det är tassels, pompoms, rislyktor, honeycombs... you name it. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback