Foccacia

Tog och bakade en väldans god foccacia igår, det är nog bland det bästa brödet som finns. När jag jobbade i Italien brukade alltid farmor Irma baka det åt mig, hennes foccacia är självklart den bästa som finns, men gjorde en väldans bra igår jag med. Hon brukade alltid göra en i en hjärtform, och den blev så perfekt yta på, vet inte vad hemligheten var men här är mitt recept:

2 bröd

25g (½ paket) jäst
3 dl ljummet vatten
0.5 dl olivolja extra virgine
2-3 matskedar vit baksirap(på en höft, går säkert bra med hounung eller lite socker om man inte har sirapen)
lite salt
7 dl vetemjöl

Rör ihop allt utom mjölet så jästen löser sig ordentligt, vispa med degrokar eller assistent ner lite mjöl i taget tills du har en jämn fin deg, den ska vara rätt lös.

Låt jäsa under bakduk i 30-45 minuter.

Mjöla en plåt med bakplåtspapper på, stjälp upp degen och dela i två kakor. Undvik att knåda degen för mycket, forma den bara till två runda kakor. Ringla på lite olivolja och tryck ner fingrarna i frödet så det bildas gropar. Strö på lite havssalt. Nu kan man smaksätta brödet lite efter eget tycke om man vill, tex om det ska vara till medelhavsmat så kan man ha i lite oliver, rosmarin/timjan och soltorkade tomater. Det är bara att trycka ner det man vill i degen och strö över kryddorna. Jag gjorde en med timjan, tänkte göra med hackad vitlök och parmesan men orkade inte eftersom jag såg på tv samtidigt haha:)

Lägg på en bakduk och låt jäsa ytterligare 30-45 minuter. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 minuter, eller till brödet börar få lite ljusbrun färg. Är inte säker på om jag kanske hade högre temperatur, jag gör mycket på en höft:) Sen är det bara att ta bort brödet från plåten och låta svalna.

Foccacia är väldans gott att äta som det är eller med en skiva ost, eftersom det är så mycket olivolja i är brödet saftigt och behöver inget smör. Passar utmärkt till maten, gärna grillat eller sallader. Jättebra om man har öster att ha en brödkaka framme att bryta bröd av. Det hade vi alltid i Italien, antingen foccacia eller en baguette, massa ost och salami... inte undra på att jag blev tjock av att bo där:D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback