Paranoia nu även i julhandeln!

Usch jag är en så totalt plastkortberoende person att det stundom är pinsamt, knappt att jag kan skrapa ihop en tia i kontanter om jag måste, jag förlitar mig helt och hållet på mitt kort. Men sen jag började på mitt nuvarande jobb har jag blivit lite lätt paranoid för kortanvändning, främst utomlands eftersom jag minst en gång om dan har en kund som berättar hur de råkat illa ut med sina kort. En kan berätta om massa extra avgifter som gjorde shoppingen flera hundra kronor dyrare än de trott, en annan om hur resturangpersonal dragit kortet två gånger och en tredje om hur hela bankontot länsats över en natt från andra sidan jorden. Men det är ju utomlands det händer, inte här i Sverige, visst ska man vara lite uppmärksam på bankomater, men det tänker man ju på först efter att man tagitut kontanter. Jag har i min paranoida värld börjat se på bankomater enligt en riskskala. Ute på Ingelsta Köpcentrum finns en bankomat, den skulle jag ALDRIG använda. jag menar det är ju inte folk där om nättera och om nån skulle få för sig att fixa med maskinen kan de stå helt ostörda. Mitt ute i ingenstans och bilvägen ligger en bra bit bort. Men som i stan där man alltid tar ut kontanter om någonstans så kör man ju bara in kortet.
Läste på Aftonbladet nu om ligor som bryter sig in i
detaljhandeln och manipulerar kortläsare, det är ju jätteläskigt, usch nu kommer jag vara helt paranoid för att betala på kort också. Värst är väl om man har ett kreditkort och inte bara får kontot tömt utan krediten maxad också. Jag brukar fråga mina kunder som ska utomlands om de tänkt använda kort och sådär, det är ju jättevanligt med kortbedrägerier på turistorter, vissa vet jag inte hur de tänker "Ja, men vi har ju inget konto kopplat till kortet det är bara kredit så det är ju bankens pengar de tar". En del får en smärre chock när man upplyser om att de ändå kommer att få en faktura hem på den använda krediten.

Nej usch jag längtar tills vi kan betala med våra fingeravtryck eller ögonglob. För övrigt kör vi bara kontanter till Egypten. Jag är alldeles paranoid för något annat, det är en jobbförmån antar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback