Naken eller påpälsad?

Okej då var debatten uppe på tapeten igen, mycket tack vare en väldigt stark opinonsbildare.

I
artikeln framgår inte några egentliga argument för eller emot, utan bara "kom igen det här är dåligt av henne att göra, skicka pöbeln!"

Nu är det så att jag råkar vara politiskt korrekt och så här är det:

Att bara päls är helt okej, om:
-Djuret inte slaktas för pälsens skull
-Djurhållningen är moraliskt rätt
-Det finns en uppenbar anledning till att pälsen är nödvändig att bära


Dvs. Kossor slaktas varje dag, men de har inte så tjusig päls så då använder man bara skinnet istället. Alltså går inte resten av djuret till spillo, har man ändå oldlat massa mat, fött upp det och slaktat det ska man ta rätt på allt också.
Jag känner inte så många som äter varken minkar eller sälar, däremot har jag sett att det finns sälolja, som innehåller samma nyttiga ämnen som man får i sig om man äter fisk(eftersom sälar äter fisk så får de i sig ämnet där). Äter man en vegetarian får man nog också i sig bra med nyttiga ämnen.
Om djuren levt bra, fått bra mat, varit älskade och dör av naturliga anledningar eller avlivas för att slippa lidandet av sjukdomar etc. så kan man ju lika gärna ta vara på pälsen om man nu gillar sånt. Jag skulle inte vilja ha Lupin som halsduk när han dör, men jag skulle nog ännu mindre vilja ha en päls som jag vet kommer ifrån en kanin som suttit inspärrad hela livet och bara inväntat slakt för att bli flådd. Dessutom slaktas många djur först efter att de blivit av med pälsen så att säga.
I Sibirien är det väldigt kallt, för 100 år sen var det väldigt kallt i Sverige också om vintrarna. Men tack vare  forskning har vi tagit fram andra typer av plagg som gör att vi helt på syntetisk väg kan klä oss varmt hela vintern. Alltså behöver vi inte ha päls, dessutom har växthuseffekten gett oss mildare vintrar så att vi kan gå i tights och linne året om!

Dummaste argumentet jag hört var väl ändå att det var miljövänligt? WTF? Vart kom det ifrån? Ibland undrar man fan hur folk tänker. Fuskpäls är gjort i plast, plast är återvinningsbart iaf. Man kan ju inte gärna mala ner en päls och få ut ett nytt marsvin.


This is how I like my fur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback